بازی مار و پله به صورت دو بعدی به زبان برنامه نویسی سی پلاس پلاس و تحت محیط کامپایلر ویژوال استدیو و با استفاده از کتابخانه گرافیک کامپیوتری opengl برای دانشجویان رشته کامپیوتر طراحی و کد نویسی شده است.
قوانین این بازی دقیقا مشابه بازی قدیمی منچ و مار پله می باشد و شامل چند مار و چند پله (نردبان) می باشد که وقتی محره بازیکن به خانه ای که سر مار در آن قرار دارد می رسد مار آن را نیش زده و به خانه انتهای دم مار انتقال داده می شود و برعکس وقتی مهره بازیکن به ابتدای یک پله برسد، به انتهای پله (بالای پله ) برده می شود و بازی از همان جا ( متناسب با جهت حرکت بازی ) ادامه می یابد.
در این بازی دو نفره بازیکن ها مهره های خود را با زدن کلید های A و B جابه جا می کنند به این صورت که وقتی نوبت بازیکن A باشد دکمه مربوطه در صفحه کلید را یک بار فشار می دهد تا برنامه به صورت تصادفی عددی بین 1 تا 6 را برای او نمایش دهد (انداختن تاس بازی مار پله) و سپس روی صفحه بازی مهره A را به حرکت در می آورد.
سپس نوبت بازیکن دوم با مهره B می رسد و بازی به همین روال ادامه پیدا می کند تا در نهایت یکی از بازیکن ها به خانه آخر بازی برسد و پیغام "شما برنده شده اید" را مشاهده نماید.
تکنیک های مورد استفاده در این بازی:
-
استفاده از صفحه کلید
-
تولید عدد تصادفی (انداختن تاس بازی)
-
ترسیم اشکال هندسی
-
چاپ پیغام در خروجی صفحه نمایش
توابع پرکاربرد opengl در این پروژه بازی:
-
rand تولید عدد تصادفی
-
glutBitmapCharacter چاپ پیغام در خروجی
-
glBegin(GL_LINES) رسم خط
-
glBegin(GL_POLYGON) رسم چند ضلعی
-
glBegin(GL_QUADS) رسم چهار ضلعی
-
glLineWidth ضخامت خطوط
-
glColor3f تایین رنگ
لازم به ذکر است که داخل برنامه توضیحاتی در قالب کامنت برای خوانایی بیشتر سورس برنامه گنجانده شده است.