پاورپوینت با موضوع مکانیک خاک با محوریت خاک های نمکی، ماسه های بیابانی و کویرهای باتلاقی در قالب فایل ppt با 49 صفحه محتوا برای دانشجویان رشته مهندسی عمران گردآوری شده است. در ادامه بخش هایی از این پاورپوینت به همراه فهرست مطالب آن را مشاهده خواهید کرد.
طراحی جاده ها در خاکهای نمکی
طبق یک تعریف، خاک نمکی خاکی است که در لایه یک متری فوقانی آن، مقدار نمکهای محلول، بیشتر از 3 درصد وزنی باشد. این خاکها معمولاًدر مناطق بیابانی و به صورت یک منطقه (zone) پیوسته تشکیل می شود والبته گاهی هم به صورت سطوح پراکنده بین خاکهای غیر نمکی به چشم می خورد.
راههای مقابله و کنترل خاکهای نمکی
همانگونه که ذکر شد، خاکهای نمکی تاثیرات نامطلوبی بر پرژههای راهسازی دارد. بنابراین راههای مختلفی برای مقابله و کنترل این گونه خاکها مورد برسی قرار می گیرد.
ایرانیان باستان هرگاه ناگزیر از احداث راه بر روی خاکهای نمکی بودند، خاکریزی به ارتفاع 70 تا 80 سانتیمتر از خرده سنگ ویا خرده آجر ایجاد می کردند و بدین ترتیب تا حدی از مشکلات مقاومتی و رطوبتی این خاکها دوری می جستند.
راهسازی در بیابانهای ماسه ای
خواص آب و هوایی و توپوگرافی بیابانهای ماسه ای، اساساً شرایط ساخت واستفاده از جادهها را دچار مشکل می کندکه در این حالت توپوگرافی خود متاثر از حرکت پیوسته ماسه ها در اثر باد است. چگونگی اندر کنش باد و خاک و تشکیل و حرکت انواع مختلف تودههای ماسه درمناطق مختلف آمده است که می توان برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه به مراجع ذکر شده ماجعه کرد.
مشکلات ماسه های بیابانی
در هنگام احداث و نیز در دوران بهره برداری راههایی که از مسیر ماسه های بیابانی می گذرند، مشکلات عدیدهای گریبان گیر طراحان و مسؤلین محافظ راهها خواهد شد که در زیر به شرح برخی از این مسائل پرداخته می شود:
کمبود آب یکی از مواردی است که فرایند اجرای زیر سازی و روسازی راه را با مشکل روبرو می کند. همچنین هنگام بهره ـ برداری خطری برای مسافران محسوب می شود.
کویرهای باتلاقی
علاوه برخاکهای نمکی و ماسه ای که عمده سطح کویر را می پوشاند می توان به زمینهای باتلاقی اشاره کرد. به عنوان مثال، میتوان از احداث راه در باتلاق دشت قران نام برد که کفه ای کویری و در واقع، دریاچه حاصل از رودخانه های محلی دره بید و رود نمکی است.
مواد رسوبی این کفه عموماً لای همراه با مواد ارگانیک است. این باتلاق به صورت لجنی بوده و تحمل فشاری آن عملاً صفر است. اگر عبور از این زمینها اجتناب ناپذیر باشد، باید جسم راه بصورت شناور براین باتلاق اجرا شود. بنابراین باید کشش سطحی لازم برای تحمل وزن راه تولید شود.
فهرست مطالب
-
طراحی جاد هها در خاکهای نمکی
-
مشکلات خاکهای نمکی
-
اثر نوع ومیزان نمکها بر کفایت مصالح راهسازی
-
راههای مقابله و کنترل خاکهای نمکی
-
میزان مجاز نمکها
-
راهسازی در بیابانهای ماسه ای
-
مشکلات ماسه های بیابانی
-
راههای مقابله و کنترل ماسه های بیابانی
-
کویرهای باتلاقی
-
طراحی بزرگراهها و جاده ها با در نظر گرفتن فضای سبز در مناطق خشک
-
طراحی هماهنگ زمینهای اطراف
-
استفاده از خاکریزهای شانه و حاشیه راهها
-
احداث آبروهای خاکی
-
احداث شیارهای خاکی روی خطوط تراز
-
احداث بندهای انحرافی و آب برگردانها
-
احداث سیستمهای پخش سیلاب در حاشیه جاده ها
-
نتیجه گیری
-
منابع