پروژه حرکت آدمک با دوربین و نورپردازی به صورت سه بعدی با زبان سی پلاس پلاس و در محیط ویژوال استدیو 2010 و با استفاده از کتابخانه opengl برای واحد درسی گرافیک کامپیوتری طراحی و پیاده سازی شده است.
در این پروژه کاربر می تواند با استفاده از کلید های کیبورد آدمک را در جهات مختلف جلو (کلید w)، عقب (کلید s)، چپ (کلید a) و راست (کلید d) به حرکت در آورد و با استفاده از کلید فاصله آدمک را در روی زمین بنشاند (هیچ حرکتی با کلید های مربوطه انجام نمی گیرد).
همچنین کاربر به صورت مجزا می تواند با استفاده از کلید های جهت کیبورد دوربین را در جهات جلو و عقب و چرخشی راست و چپ به حرکت در بیاورد
این آدمک با استفاده از اشکال هندسی سه بعدی چند ضلعی، کره، استوانه، و مخروط پیاده سازی شده است.
تکنیک های به کار رفته در این پروژه سه بعدی :
-
نورپردازی در صحنه
-
استفاده از منوی کلیک راست حاوی گزینه های
-
روشن و خاموش کردن نور صحنه
-
نشستن و بلند شدن آدمک
-
خروج از برنامه
-
تغییر رنگ لباس آدمک
-
بافت گذاری روی اشیاء (texture)
-
حرکت دوربین در جهات جلو، عقب و چرخشی زاویه دار راست و چپ
توابع کتابخانه ای opengl که در این برنامه بیشتر استفاده شده است:
-
glRotatef
-
glTranslated
-
GLUT_KEY_UP
-
GLUT_KEY_DOWN
-
GLUT_KEY_RIGHT
-
GLUT_KEY_LEFT
-
glutSolidCone
-
glEnable(GL_LIGHTING)
-
glBegin(GL_QUADS)
-
glPushMatrix - glPopMatrix
-
gluCylinder
-
glBindTexture
-
glutSolidCube
-
glScalef
-
glColor3f
-
glutAddMenuEntry
لازم به ذکر است که توضیحات مختصری در قالب کامنت در سورس برنامه برای خوانایی بیشتر آن گنجانده شده است.